06 Sep
06Sep

הכפר של סנטה קלאוס ברובניימי, פינלנד, הוא חגיגה לעיניים בעיקר למי ש"מכור" לכל המסחור, שלא לומר המסחרה התיירותית שיש במקום. אבל הוא לא תמיד היה ככה. ובעצם נחשב למקום עליה לרגל לכל הדתות ומכל העולם ונבנה בעצם ב"טעות" או ממש במקרה, כהוקרה לאחת מהנשים שעזרו ותרמו לשיקום העיר.

אז כיצד הפכה רובניימי מעיר חשוכה, הרוסה, שרופה ופצועה, לעיר חג המולד ומשכנו של סנטה קלאוס?

עם שוך קרבות מלחמת העולם השנייה ברובניימי ב1945, קיבלה פינלנד סיוע בבגדים ואוכל מארצות הברית. אל העיר החרבה והחרוכה הגיעו חברים מאגודת הידידים הקוויקרים האמריקאים הנוצרים, שהתגוררו ברובניימי מחג המולד של 1945 ואילך, כדי לוודא שהעזרה אכן הגיעה לידיים הנכונות. רובניימי לא יכלה להישען על סיוע כספי מהרשויות בהלסינקי כיוון  שפינלנד עדיין הייתה שקועה עמוק בחובות לבריה"מ ונאלצה לשלם לה "פיצויים" (סאגת מלחמת החורף והסתעפויותיה), לכן התמיכה הגיעה דווקא ממינהל הסעד והשיקום של האו"ם ומהפטרון או יותר נכון הפטרונית העומדת בראשה – אלינור רוזוולט, שלגמרי במקרה הייתה רעיית נשיא ארה"ב.


ביקור הגברת הראשונה של ארה"ב וכפר סנטה קלאוסhttps://www.visitrovaniemi.fi/wp-content/uploads/Eleanor-Roosevelt-and-Uuno-Hannula-at-the-Arctic-Circle-in-Rovaniemi-Lapland-Finland-900x505.jpg

הגברת הראשונה של ארה"ב, ביקרה ברובניימי, לפלנד ב- 11 ביוני 1950 כדי לחזות באופן אישי בעבודות השיקום. לכבוד המאורע, נבנתה בעבורה בקתת עץ (קוטג'), בדיוק במקום בו חצתה הדרך הארקטית את המעגל הארקטי, סמוך לאיפה שעומד היום פסל החיצים בכפר של סנטה קלאוס. אפשר בחלט לומר, שבכך הונחה התשתית לתיירות שלאחר המלחמה ברובניימי ובלפלנד הפינית בכלל.

הבקתה, שעדיין עומדת ניצבת במקום וניתן לבקרה, הפכה במהרה קטנה מידי כדי להתמודד עם כמות המבקרים הגדולה, ומועצת הרובע הרחיבה את המבנה, שנחשב עד היום למבנה העתיק ביותר שהוקם בחוג הארקטי (את המבנה תוכלו לראות בביקורכם בכפר של סנטה קלאוס Rooseveltin maja).


מבקתת עץ פשוטה לכפר תיירות ונופש

בקתת העץ עשתה טוhttps://santaclausvillage.info/userassets/uploads/2020/06/roosevelt-cottage-cabin-finland-900x544.jpgב לרובניימי ולתושבי לפלנד, שחייו במחסור לאחר המלחמה. ולכן ביקורה של הגברת רוזוולט היה בעל חשיבות עליונה לתיירות המקומית. רבים באו לראותה הרבה אחרי שהגברת כבר חזרה לביתה בארה"ב ואפילו הלכה לעולמה...

מסוף שנות ה50 ואילך, תופס המקום תאוצה רבה הודות להתפתחות הטלוויזיה והקולנוע. סרטים, סרטים מצוירים, תכניות טלוויזיה ופרסומות הביאו את דמותו של סנטה קלאוס והעצימו את משאת נפשם של כל ילד וילדה  לבקר בביתו, לקבל ממנו חיבוק ומתנה. כך נוצרה תעשייה שלמה של מחקר סביב מקורו של סנטה ומיקומו, מה שחיבר את כולם אל אותו מקום צפוני בלפלנד של פינלנד, רובניימי, סביבו נולדו אגדות אפילו על בית המלאכה של סנטה שנתגלה בסמוך (ניו יורק טיימס, 1957).

וכך גדל לו כפר סנטה קלאוס סביב הקוטג' המפורסם.  הביקתה הקטנה הזאת הייתה סנונית ראשונה למספר הולך וגדל של מבקרים וב1985 נחנך הכפר באופן רשמי אחרי שהורחב משמעותית. ניתן לעצור בחוג הארקטי, ליהנות מכוס קפה, לקנות מזכרות, לשלוח מכתב או גלויה הביתה עם חותמת הדואר המיוחדת של סנטה. 


אתר התיירות הכפר של סנטה קלאוס

אין אחד שביקר ברובנימי ולא הכיר מקרוב את הכפר של סנטה קלאוס, לא שתה כוס קפה או הסתובב בחנויות המזכרות שנמצאות ממול לבית של סנטה שנמצא במרכז הכפר, הצטלם עם סנטה עצמו וסיפר לו את החוויות מהביקור בחוג הקוטב הצפוני. אגב, אם הצטלמתם עם סנטה תוכלו להוריד את התמונה באופן עצמאי כשתגיעו לארץ למחשב שלכם או לטלפון באמצעות קוד התמונה שתקבלו בסוף הביקור. ואם אתם שוקלים להצטלם עם פאפא נואל, קחו בחשבון שבד"כ יש תור ארוך לצילומים...ככה זה כשיותר מ 300,000 איש מבקרים בכפר בכל שנה. 

בכפר יש הכל, חוות איילים, שם אפשר לראות מקרוב את האיילי הצפון, הרתומים למרכבה של סנטה, להאכיל אותם ואפילו לרכב איתם.

יש בית מלון ופארק ששעשועים שבו אטרקציות לכל המשפחה ובל נשכח את היער הסודי של סנטה... אם בא לכם לבקר בקייץ תוכלו ליהנות גם מהשפע הזה. (לאתר של הכפר של סנטה קלאוס לחץ כאן).


למי שעדין לא ביקר בלפלנד הפינית, או רוצה לבקר שוב, כי תמיד יש רצון לחזור לשקט הלבן הטהור הזה שם, אתם מוזמנים ליצור קשר ואל תשכחו להגיד שאני שלחתי אתכם (לאתר הזמנת הטיול ופרטים נוספים לחץ כאן רימון טיולים).

ביקור מוצלח ומושלג

שלכם

ירון חי מנשה - מדריך טיולים

מומחה ללפלנד